shapka_top3.jpg

Вибір паперу для поліграфічної продукції

Будь-які очікування отримати якісну поліграфічну продукцію можуть бути заздалегідь приречені до провалу, якщо неправильно обрати папір. До того ж, мова йде не тільки про якість кінцевого продукту, а й про успішність втілення креативних , а іноді, дуже дорогих дизайнерських рішень.

Тому, метою даної статті є без зайвої технічної (технологічної) термінології викласти основні аспекти, які важливо враховувати при виборі паперу.

1. Види паперу в поліграфії

Фактично розподіл паперу на різні види та типи відбувається в залежності від певного зовнішнього вигляду та характеристик паперу, які досягаються внаслідок різних способів його обробки під час виробництва.

Газетний папір – це є найбільш бюджетний, навіть дешевий та низькосортний варіант для друку. Такий вид паперу майже ніколи не привертає увагу з точки зору виготовлення рекламної друкованої продукції. Проте, іноді це може бути найбільш оптимальним варіантом для друку дуже великих тиражів, для яких зносостійкість та зовнішній вигляд не мають значення, а основною вимогою є досягнення максимального здешевшання.

Офсетний папір – можна вважати середнім класом паперу, який не завжди підходить для повнокольорового друку (наприклад, фото) та не забезпечує повної передачі кольору, але успішно та ефективно використовується для друку однокольорових або ч/б зображень як цифровим (DIGITAL) так й офсетним (OFFSET ) видом друку.

Такий папір найчастіше використовується для виготовлення книг, листівок, буклетів, різноманітних упаковок та ін..

Крейдований папір – вид паперу, який найчастіше використовується у поліграфії та відрізняється від інших типів паперу, зокрема, більшою білизною та однорідністю верхнього шару. Ці властивості підвищують якість поліграфічної продукції та гарантують більш високі показники під час друку.

Крейдований папір може бути глянцевим або матовим, вибір залежить від вимог до продукції, яка буде виготовлятись та, відповідно, від результату, який очікується отримати. Наприклад, глянцевий крейдований папір ідеально підходить для друку глянцевих журналів, презентаційних каталогів, буклетів та іншої поліграфічної продукції, яка повинна мати характерний глянцевий блиск та, відповідно, додавати продукту дорогого та люксового вигляду. Також, важливою характеристикою є те, що вона більш тонка на дотик. У свою чергу використання матового крейдованого паперу дозволяє отримати більш контрастне та яскраве зображення, а, на відміну від глянцевого крейдованого паперу, вона більш товща на дотик. Як результат, такий варіант найбільш оптимально підходить для друку матеріалів з високим ступенем задруківки, наприклад, художніх каталогів.

Це три основні види паперу, але, з огляду на останні тенденції в поліграфії, хочемо також окремо розповісти про дизайнерський папір (картон) і крафт-папір (картон).

Дизайнерський папір (картон) – такий тип матеріалу не має масового використання, що в першу чергу пов’язано з його досить високою вартістю, але він стабільно користується популярністю у тих замовників, які шукають нові рішення та хочуть виділити свій продукт, а також у замовників з лакшері, преміум та люкс - сегменту.
Причиною високої вартості є спеціальна технологія виготовлення за допомогою якої досягається унікальність властивостей та зовнішнього вигляду (наприклад, повне тонування або структура полотна в один колір, різноманітність можливої текстури поверхні, металізованість і т.п.). Звичайно, робота з таким папером має свої особливості і може супроводжуватися обмеженням кількості можливих технологій друку і післядрукарських процесів. Але велика кількість дизайнерських рішень найкращим чином може бути реалізована саме за рахунок використання дизайнерського паперу, а іноді навіть найпростіший дизайн набуває своєї оригінальності, привабливості та, навіть, елітарності за рахунок фактури дизайнерського паперу.

Крафт-папір (картон) - фактично це пакувальний матеріал високого ступеню міцності, який довгий час асоціювався виключно як пакувальний матеріал з радянського минулого чи американських фільмів :). Але нові модні тенденції та ЕКОлогічність такого матеріалу разом з постійним пошуком оригінальних рішень, раптово вивели даний матеріал на новий рівень. Спочатку почали з'являтися еко-пакети з крафт-паперу, що було досить практичним рішенням з огляду на його міцність. Далі успішність такого досвіду призвела до більш сміливих рішень, а саме, використання його у виготовленні модних коробок, конвертів та, навіть, листівок.

2. Основні характеристики паперу

Щільність паперу.

Одиницею виміру щільності паперу є грам/квадратний метр (г/м2), тобто щільність паперу говорить про її фактичну вагу. Наприклад, якщо аркуш паперу розміром 1м2 має щільність 150 г/м2,це означає, що його вага становить 150 г.

Щільність паперу визначає її товщину та ступінь прозорості. Наприклад, щільність газетного паперу може бути від 35 г/м2  до 65 г/м2, а щільність крейдованого паперу - від 75 г/м2 і до 350 г/м2.

При визначенні необхідної щільності головне чітко розуміти вимоги до кінцевого продукту, адже більша щільність паперу не означає кращий результат чи вищу якість кінцевого продукту. Наприклад, для плакатів щільність повинна становити від 135 г/м2 до 200 г/м2, для обкладинок журналів та листівок упаковок можна розглядати щільність в районі 200 г/м2, а внутрішні листи журналів і календарів часто друкуються на папері щільністю від 80 г/м2 до 130 г/м2.

Товщина паперу.

Одиницею виміру товщини паперу є мкм (мікрон). Вона є важливою характеристикою, як для замовника (з точки впливу на зовнішній вигляд), так і для виконавця тому, що обладнання друкарні може мати обмеження по товщині паперу.

Досі є дуже поширеною помилкова думка про те, що чим більша щільність паперу тим більше товщина листа. Таке твердження вже давно не є коректним, адже на сьогоднішній день за рахунок високого ступеню спресованості можна отримувати дуже щільний папір при цьому не збільшуючи його товщину (це особливо актуально у разі друку внутрішнього блоку товстих журналів та книг). Тобто не завжди тонший аркуш паперу має меншу щільність ніж більш товстий лист. Крім того, оцінюючи товщину паперу необхідно враховувати таку характеристику як пухкість паперу.

Пухкість паперу.

Пухкість паперу вимірюється в см3/г (сантиметр кубічний/грам) та характеризує ступінь спресованості паперу. Тобто чим вище значення пухкості паперу тим вона легше, але при цьому товща.

Замовники можуть спеціально обрати більш пухкий папір з метою зменшення витрат (за рахунок зменшення ваги такий папір коштує дешевше), але при цьому бажаючи отримати як результат, наприклад, ззовні більш солідний (пухкий) буклет.

Білизна паперу.

Білизну паперу вимірюють у відсотках, а лідером за цим показником є крейдований (мелований) папір, чим більше шарів спеціального покриття (складається з білих пігментних клейких речовин) тим більше відсоток білизни.
Іноді цей параметр не є важливим для замовника, як приклад можна привести випадки використання крафт-паперу.

Ступінь поглинання.

Це досить специфічна характеристика, але, тим не менш, досить важлива. Потрібно пам'ятати, що фарба не повинна поглинатись папером, вона повинна висихати на ньому. Тому чим нижче ступінь поглинання тим краще. В іншому випадку ми отримаємо більш тьмяний колір або, навіть, ефект «клякси».

Звичайно це не всі характеристики паперу, але їх можна назвати основними з точки зору можливості прийняття первинного рішення замовником. Оцінкою/аналізом інших характеристик (хімічних, фізичних, оптичних та ін.) займається технолог. На етапі затвердження технічного завдання для друку технолог може додатково обговорювати з замовником окремі характеристики обраного паперу (у разі якщо це може вплинути на кінцевий результат).

3. Формати паперового листа (аркуша)

Якщо при створенні макету для друку (формату верстки) враховувати формат паперового листа, можна суттєво зменшити такий обов’язковий технологічний фактор як обріз поліграфічного паперу.

Звичайно, найменший відсоток обрізки відбувається під час виготовлення такої поліграфічної продукції як єврофлаєри, флаєри, листівки, візитівки, календарі тощо (стандартні, правильні геометричні форми). Але й у разі друку більш складних дизайнерський рішень можна значно скоротити кількість «даремно витраченого» паперу, якщо при розробці формату верстки дизайнер погодить з технологом/представником друкарні оптимальні формати.

Насправді навчитися обирати оптимальний тип паперу під різні види поліграфічної продукції не важко, це більше є питання набуття певної вправності :). Тому краще приділити трохи часу для ознайомлення з базовою інформацією та таким чином убезпечити себе від прикрих помилок в майбутньому.

<< Назад